Begrijpen en hanteren van dagdagelijks gedrag van kinderen met een geschiedenis van complex trauma

Inzichten en interventies gebaseerd op het boek ‘Van kwetsuur naar litteken’

Kinderen met complex trauma (ook gehechtheidstrauma of vroeg ontwikkelingstrauma genoemd) worden in de hulpverlening vaak omschreven als moeilijk in gedrag en in relatie. Het wisselvallige, onvoorspelbare en soms explosieve functioneren is kenmerkend voor hen. Ze stellen hun opvoeders en begeleiders voor een moeilijke opdracht. Opgroeien en ontwikkelen verloopt bij deze kinderen immers niet vanzelf. De moeilijkheden zijn vaak het gevolg van traumatiserende ervaringen in hun eerste levensjaren.

De hulpverlening georganiseerd rondom deze kinderen dient trauma-sensitief te zijn. Goede kennis van de impact van trauma op ontwikkeling en hoe dit zich toont in het dagdagelijks functioneren is belangrijk. Niet alleen kennis van complex trauma, maar ook een basishouding en interventies vanuit een mentaliserend perspectief bieden voor de hulpverlener handvatten in het omgaan met deze kinderen.

Lees meer

Basiskennis Perinatale Psychiatrie en Infant Mental Health (Zoersel)

In deze driedaagse opleiding reiken we een theoretisch en praktisch Infant Mental Health perspectief aan van waaruit we kijken naar ouder, kind en interactie in het domein van de Perinatale Mentale Gezondheid. Theoretische uitgangspunten helpen enerzijds om te begrijpen wat er in de interactie tussen kind en ouders aan de orde kan zijn. Anderzijds helpen ze de hulpverlener zicht krijgen op de grote kwetsbaarheid en kansen die zo typerend zijn voor deze bijzondere periode. Praktijkgerichte kaders zijn bedoeld om aan de slag te gaan met ouder-kind triades in de peripartumperiode op een manier die de ontwikkeling van het jonge kind en/of van het ouderschap ondersteunt. Dit gaat bijvoorbeeld over een passend relatieaanbod waarbinnen soepel en interactief gezocht wordt naar afstemming met het jonge gezin (preventie) en/of mee op zoek te gaan naar passende hulp elders (detectie en verwijzing). Elke deelnemer brengt een casus in.

Lees meer

Basiskennis Perinatale Psychiatrie en Infant Mental Health (Leuven)

In deze driedaagse opleiding reiken we een theoretisch en praktisch Infant Mental Health perspectief aan van waaruit we kijken naar ouder, kind en interactie in het domein van de Perinatale Mentale Gezondheid. Theoretische uitgangspunten helpen enerzijds om te begrijpen wat er in de interactie tussen kind en ouders aan de orde kan zijn. Anderzijds helpen ze de hulpverlener zicht krijgen op de grote kwetsbaarheid en kansen die zo typerend zijn voor deze bijzondere periode. Praktijkgerichte kaders zijn bedoeld om aan de slag te gaan met ouder-kind triades in de peripartumperiode op een manier die de ontwikkeling van het jonge kind en/of van het ouderschap ondersteunt. Dit gaat bijvoorbeeld over een passend relatieaanbod waarbinnen soepel en interactief gezocht wordt naar afstemming met het jonge gezin (preventie) en/of mee op zoek te gaan naar passende hulp elders (detectie en verwijzing). Elke deelnemer brengt een casus in.

Lees meer

Het getuige zijn als kind van partnergeweld: impact en aanpak

Als je blaft!

In heel wat gezinnen is verbaal en fysiek geweld tussen partners een manier van communiceren in stressvolle dagdagelijkse situaties. De impact op kinderen die hier (on) rechtstreeks getuige van zijn, wordt vaak onderschat. Onderzoek toont echter dat de impact op alle leeftijden groot is en dat bovendien de jongste kinderen hiervoor het kwetsbaarst zijn.

Maar al te vaak worden gedragsproblemen, concentratieproblemen, emotionele problemen, toegeschreven aan kind-factoren. Hoe kunnen we reeds in onze eerste gesprekken met ouders oog hebben voor de belastende gezinsfactor van verbaal en fysiek geweld tussen partners? Hoe kunnen we met ouders en kinderen hierover in gesprek gaan? Kunnen ouder-kind gesprekken of oudergroepen hulp bieden?

Lees meer

“Infant Mental Health" op 3 juni 2021 te Leuven

Zorg voor de kleintjes, een investering in de toekomst - dag 1 van tweedaags congres IMH

Momenteel is de studiedag volzet en kunnen we geen nieuwe inschrijvingen meer aanvaarden. U kan zich eventueel nog aanmelden voor de wachtlijst.

Kennis over hoe jonge kinderen opgroeien, en hoe ouders hun ouderlijke vaardigheden ontwikkelen, groeide binnen het IMH-denken, en beïnvloedde het werk van psychologen en psychiaters. We weten dat niet alle jonge kinderen en ouders dezelfde groeikansen hebben, we weten welke krachten die groeikansen bevorderen, en welke risico's ontwikkeling bedreigen. We weten veel over hoe die eerste levensjaren van het grootste belang zijn voor de latere geestelijke gezondheid, en hoe ontwikkelings-ondersteuning op jonge leeftijd een verschil kan maken voor de latere volwassenheid.

Lees meer