Het tekenen van kinderen is – naast hun spel - een belangrijk expressiemedium. Kinderen komen in contact met eigen ervaringen, drukken deze uit en verwerken ze al tekenend en spelend.
Ze ordenen echter niet alleen hun ervaringswereld via hun tekeningen, ze communiceren via dit kanaal ook aan anderen hoe ze zichzelf percipiëren en voelen. Voor de hulpverlener die met kinderen werkt, is het dan ook belangrijk om dit medium (opnieuw?) 'in de vingers' te krijgen. Daarbij is kennis over hoe kinderen tekenen doorheen hun ontwikkeling, over hoe een tekenproces verloopt,… fundamenteel om tekeningen te kunnen interpreteren en ermee aan de slag te gaan binnen een klinische context.
Doelgroep
Kinderpsychologen, pedagogen en kinderpsychiaters die tekeningen gebruiken in hun klinisch werk en meer kennis en kunde willen verwerven in het diagnostisch begrijpen en het therapeutisch hanteren van tekeningen
Doelstelling
Na afloop van de tweedaagse workshop hebben de deelnemers zicht op de mogelijkheden die tekeningen bieden ter ondersteuning van diagnostisch en therapeutisch handelen.
Inhoud
Werkwijze
Deze workshop biedt theoretische uitgangspunten in het werken met tekeningen. Daarnaast wordt er vooral interactief aan de slag gegaan: er worden tekeningen bekeken en besproken, en de deelnemers kunnen de kracht van het tekenen ook zelf actief ervaren. Dit alles om beter vanuit een stevigere positie te kunnen aansluiten bij tekenen als ervarings- en communicatiemedium van het kind in de klinische praktijk.
Kostprijs: 225
Jeugdherberg De Blauwput
Martelarenlaan 11
3010 Leuven, België
Copyright © 2015 - 2024 All Right Reserved. RINO Vlaanderen
Gemaakt door Simon Meurs
IMH Brochure 2023-2025