Begrijpen en hanteren van dagdagelijks gedrag van kinderen met een geschiedenis van complex trauma.

Inzichten en interventies gebaseerd op het boek ‘Van kwetsuur naar litteken’

Kinderen met complex trauma (ook gehechtheidstrauma of vroeg ontwikkelingstrauma genoemd) worden in de hulpverlening vaak omschreven als moeilijk in gedrag en in relatie. Het wisselvallige, onvoorspelbare en soms explosieve functioneren is kenmerkend voor hen. Ze stellen hun opvoeders en begeleiders voor een moeilijke opdracht. Opgroeien en ontwikkelen verloopt bij deze kinderen immers niet vanzelf. De moeilijkheden zijn vaak het gevolg van traumatiserende ervaringen in hun eerste levensjaren.

De hulpverlening georganiseerd rondom deze kinderen dient trauma-sensitief te zijn. Goede kennis van de impact van trauma op ontwikkeling en hoe dit zich toont in het dagdagelijks functioneren is belangrijk. Niet alleen kennis van complex trauma, maar ook een basishouding en interventies vanuit een mentaliserend perspectief bieden voor de hulpverlener handvatten in het omgaan met deze kinderen.

Lees meer

Het getuige zijn als kind van partnergeweld: impact en aanpak

Als je blaft!

In heel wat gezinnen is verbaal en fysiek geweld tussen partners een manier van communiceren in stressvolle dagdagelijkse situaties. De impact op kinderen die hier (on) rechtstreeks getuige van zijn, wordt vaak onderschat. Onderzoek toont echter dat de impact op alle leeftijden groot is en dat bovendien de jongste kinderen hiervoor het kwetsbaarst zijn.

Maar al te vaak worden gedragsproblemen, concentratieproblemen, emotionele problemen, toegeschreven aan kind-factoren. Hoe kunnen we reeds in onze eerste gesprekken met ouders oog hebben voor de belastende gezinsfactor van verbaal en fysiek geweld tussen partners? Hoe kunnen we met ouders en kinderen hierover in gesprek gaan? Kunnen ouder-kind gesprekken of oudergroepen hulp bieden?

Lees meer

Ontwikkelingstaken voor een ouder na de echtscheiding

De meeste koppels die uit elkaar gaan, vinden na een aanvankelijk mogelijks turbulente tijd, hun evenwicht terug en kunnen weer voldoende met elkaar overleggen om als zorgende ouders voor hun kind(eren) op te treden. Dit lukt niet altijd: omwille van verschillende redenen blijven sommige ouders na de scheiding natrappen naar elkaar of voeren ze een jarenlange, harde strijd. Kinderen die actief in dit conflict betrokken worden, lijden daar erg onder. Ten einde hun destructieve interactiepatronen om te buigen naar gezond ouderschap met constructief overleg, wordt her en der met deze ouders in groep gewerkt ('Kinderen uit de Knel'). Echter, sommige ouders willen niet samen naar zo'n groep of kunnen niet samen in een ouderbegeleiding functioneren…

Tijdens deze cursus bestuderen we het belang van een 'welwillend' ouderkoppel voor de normale ontwikkeling van kinderen en plaatsen dit tegenover de impact van en schade door een 'vechtend' ouderkoppel. Tevens buigen we ons over de ontwikkelingstaken die ouders na een echtscheiding te wachten staan: welke kwetsuren liepen zij op door de echt- en vechtscheiding, welke rouwaspecten dienen zij te verwerken, op welke niveaus dienen zij ouderschapstaken een nieuwe plaats te geven? We proberen een hulpverleningskader op te zetten dat de strijd tussen de ouders niet verder doet oplaaien en het kind niet nog meer in een onmogelijke positie brengt.

We oefenen hoe de therapeut in het werken met elke ouder afzonderlijk bereikt dat deze het klagen over de andere ouder loslaat en zich kan beginnen richten op de eigen psychische reorganisatie m.b.t. ouderschapstaken.

We brengen een visuele methodiek aan die hierbij ondersteunend kan zijn.

Lees meer