Van nul tot vijf

Tweejarige opleiding tot deskundige in het domein van de Infant Mental Health

RINO Vlaanderen biedt via de opleiding 'Van nul - tot – vijf' een klinisch georiënteerde opleiding gericht op baby's, jonge kinderen en hun omgeving, die aansluit bij actuele internationale ontwikkelingen. De opleiding is multi-theoretisch in die zin dat ze een ontwikkelings- en gezinsperspectief integreert en bouwt op zowel psychodynamische als empirische inzichten. Het verwerven van klinische vaardigheden die vertrekken vanuit het op een systematische manier leren kijken naar baby's en jonge kinderen in relatie tot hun ouders/gezin/bredere omgeving, neemt een centrale plaats in tijdens de opleiding. Tenslotte wordt beoogd dat deelnemers na afloop van de opleiding een bijdrage kunnen leveren aan het diagnosticeren van mogelijke verstoringen in de ontwikkeling en ouder-kind interactie, aan de ouder-kind behandeling en zicht hebben op de brede waaier van interventie- en preventiemogelijkheden.

Lees meer

Begrijpen en hanteren van dagdagelijks gedrag van kinderen met een geschiedenis van complex trauma.

Inzichten en interventies gebaseerd op het boek ‘Van kwetsuur naar litteken’

Kinderen met complex trauma (ook gehechtheidstrauma of vroeg ontwikkelingstrauma genoemd) worden in de hulpverlening vaak omschreven als moeilijk in gedrag en in relatie. Het wisselvallige, onvoorspelbare en soms explosieve functioneren is kenmerkend voor hen. Ze stellen hun opvoeders en begeleiders voor een moeilijke opdracht. Opgroeien en ontwikkelen verloopt bij deze kinderen immers niet vanzelf. De moeilijkheden zijn vaak het gevolg van traumatiserende ervaringen in hun eerste levensjaren.

De hulpverlening georganiseerd rondom deze kinderen dient trauma-sensitief te zijn. Goede kennis van de impact van trauma op ontwikkeling en hoe dit zich toont in het dagdagelijks functioneren is belangrijk. Niet alleen kennis van complex trauma, maar ook een basishouding en interventies vanuit een mentaliserend perspectief bieden voor de hulpverlener handvatten in het omgaan met deze kinderen.

Lees meer

PSYCHODIAGNOSTIEK ALS PROCES

Belevingsonderzoek als proces vanuit een psychodynamische visie

Een psychodiagnostisch proces waarin men de beleving van een kind in kaart wil brengen,ontvouwt zich niet vanzelf. Vertrekkend van een psychodynamische reflectie over symptomen en de vragen van het gezin of de context, zoekt de diagnosticus een opstelling en een passend relatieaanbod waarbinnen hij soepel en interactief diagnostische instrumenten zal hanteren. Hoe stemt de diagnosticus zich tijdens een belevingsonderzoek af op de unieke betekenissen van het kind dat hij voor zich heeft? Hoe brengt hij een proces van verdiepend exploreren op gang dat de binnenwereld van een kind begrijpbaar maakt?

Lees meer

Het getuige zijn als kind van partnergeweld: impact en aanpak

Als je blaft!

In heel wat gezinnen is verbaal en fysiek geweld tussen partners een manier van communiceren in stressvolle dagdagelijkse situaties. De impact op kinderen die hier (on) rechtstreeks getuige van zijn, wordt vaak onderschat. Onderzoek toont echter dat de impact op alle leeftijden groot is en dat bovendien de jongste kinderen hiervoor het kwetsbaarst zijn.

Maar al te vaak worden gedragsproblemen, concentratieproblemen, emotionele problemen, toegeschreven aan kind-factoren. Hoe kunnen we reeds in onze eerste gesprekken met ouders oog hebben voor de belastende gezinsfactor van verbaal en fysiek geweld tussen partners? Hoe kunnen we met ouders en kinderen hierover in gesprek gaan? Kunnen ouder-kind gesprekken of oudergroepen hulp bieden?

Lees meer

Basiskennis Perinatale Psychiatrie en Infant Mental Health

In deze driedaagse opleiding reiken we een theoretisch en praktisch Infant Mental Health perspectief aan van waaruit we kijken naar ouder, kind en interactie in het domein van de Perinatale Mentale Gezondheid. Theoretische uitgangspunten helpen enerzijds om te begrijpen wat er in de interactie tussen kind en ouders aan de orde kan zijn. Anderzijds helpen ze de hulpverlener zicht krijgen op de grote kwetsbaarheid en kansen die zo typerend zijn voor deze bijzondere periode. Praktijkgerichte kaders zijn bedoeld om aan de slag te gaan met ouder-kind triades in de peripartumperiode op een manier die de ontwikkeling van het jonge kind en/of van het ouderschap ondersteunt. Dit gaat bijvoorbeeld over een passend relatieaanbod waarbinnen soepel en interactief gezocht wordt naar afstemming met het jonge gezin (preventie) en/of mee op zoek te gaan naar passende hulp elders (detectie en verwijzing). Elke deelnemer brengt een casus in.

Lees meer

Premature geboorte én ouderschap

Wanneer een te vroeg geboren of ernstige zieke baby wordt opgenomen op een afdeling neonatale intensieve zorgen is dit voor de baby, zijn ouders en het gezin een erg ingrijpende gebeurtenis op heel wat terreinen. Op welke manier ervaart een baby deze gebeurtenis? Welke rol speelt dit in zijn ontwikkeling? Hoe kleurt dit het ouderschap? Op welke manier kan de band tussen ouders en baby onder druk komen te staan? Hoe kunnen ouders en hun kind vanuit een ontwikkelingsgericht en psychologisch perspectief worden ondersteund tijdens het verblijf op de NICU? Welke factoren kunnen nog een rol spelen eens baby en ouders terug thuis zijn en ook nog later in het leven?

Lees meer