In deze vijfdaagse opleiding reiken we kennis aan en oefenen we met vaardigheden in het domein van kennis doorgeven betreffende IMH- en hulpverleningsthema's omtrent (jonge) kinderen. Deze kennisoverdracht betreft zowel het mentalisatiebevorderend overleg omtrent casussen en vragen als het doorgeven van kennis over een afgebakend thema aan de hand van didactisch materiaal.
Kinderen met complex trauma (ook gehechtheidstrauma of vroeg ontwikkelingstrauma genoemd) worden in de hulpverlening vaak omschreven als moeilijk in gedrag en in relatie. Het wisselvallige, onvoorspelbare en soms explosieve functioneren is kenmerkend voor hen. Ze stellen hun opvoeders en begeleiders voor een moeilijke opdracht. Opgroeien en ontwikkelen verloopt bij deze kinderen immers niet vanzelf. De moeilijkheden zijn vaak het gevolg van traumatiserende ervaringen in hun eerste levensjaren.
De mens is een sociaal wezen en is onlosmakelijk verbonden met andere mensen. Het is in de groep, beginnend bij de eerste groep – het gezin – dat (de identiteit van) een persoon zich ontwikkelt.
Het ervaren en tegelijk onderzoeken van de dynamische interacties tussen jezelf en de anderen in een (therapeutische) groep maakt individuele groei als persoon evenals een ontwikkeling in je interpersoonlijke relaties mogelijk. We spreken hier van een groep als transitionele ruimte, de fascinerende ruimte tussen de innerlijke wereld en externe sociale realiteit. Inzicht in en begrip van de groepsdynamica, de leer van het gedrag van mensen in kleine groepen, is boeiend en uitdagend. Het kan je helpen om te begrijpen wat er in groepsbehandelingen maar ook in teams gebeurt.
Een psychodiagnostisch proces waarin men de beleving van een kind in kaart wil brengen, ontvouwt zich niet vanzelf. Vertrekkend van een psychodynamische reflectie over symptomen en de vragen van het gezin of de context, zoekt de diagnosticus een opstelling en een passend relatieaanbod waarbinnen hij soepel en interactief diagnostische instrumenten zal hanteren. Hoe stemt de diagnosticus zich tijdens een belevingsonderzoek af op de unieke betekenissen van het kind dat hij voor zich heeft? Hoe brengt hij een proces van verdiepend exploreren op gang dat de binnenwereld van een kind begrijpbaar maakt?
Sommige baby's huilen meer dan andere baby's, wat ouders bijzonder onzeker kan maken. Ouders van baby's die excessief huilen gaan dan ook frequent op zoek naar hulp, maar onderzoek toont aan dat net zij vaak niet tevreden zijn over de geboden hulpverlening; en begeleidingen worden niet zelden vroegtijdig stopgezet.
Copyright © 2015 - 2024 All Right Reserved. RINO Vlaanderen
Gemaakt door Simon Meurs
IMH Brochure 2023-2025