Psychodynamische kindertherapie is een therapeutisch aanbod voor kinderen en jongeren met gedragsmoeilijkheden, emotionele en relationele problemen. De kindertherapeut zal van bij de start een werkrelatie aangaan met ouders, kind en ruimere context. Samen gaan ze op zoek naar de verschillende betekenissen en definiëringen van het probleem. De therapeut poogt kinderen in hun belevingswereld te leren kennen via leeftijdseigen communicatiemiddelen, zoals spel, tekeningen en gesprek. Hij streeft ernaar een therapeutische relatie te installeren waarin de belevingen van het kind kunnen gecontained en geëxploreerd worden. Het opbouwen van deze relatie vraagt een zoeken en fstemmen op de relationele en ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. Deze cursus biedt een praktijkgerichte introductie in de psychodynamische kindertherapie.
Doelgroep
Psychologen, pedagogen en kinderpsychiaters werkzaam in de ambulante en residentiële hulpverlening met kinderen en jongeren
Voorkennis
Beginnende praktijkervaring in het werkveld van de kinder- en jeugdpsychotherapie is gewenst
Doelstelling
Na afloop van deze cursus hebben de deelnemers zich enkele belangrijke theoretische basisbegrippen betreffende de psychodynamische psychotherapie met kinderen en jongeren eigen gemaakt. Daarnaast hebben ze handvaten gekregen om deze toe te passen in de eigen klinische praktijk.
Inhoud
Werken binnen een psychodynamisch therapeutisch kader
Spelontwikkeling en spelobservatie: ontwikkelingspsychologische en psychodynamische visies
De therapeutische relatie en het therapeutisch proces
Werken met de context: een werkrelatie aangaan met ouders en kind
Werkwijze
Theoretische toelichting en bespreking van de concepten, illustratie aan de hand van casusmateriaal.
Bespreking van casuïstiek van de deelnemers
Kostprijs: 425
RINO Vlaanderen
Justus Lipsiusstraat 65
3000 Leuven, België
Dit is de hoofdzetel van RINO Vlaanderen. Hier staat de ovalen tafel.
Copyright © 2015 - 2024 All Right Reserved. RINO Vlaanderen
Gemaakt door Simon Meurs
IMH Brochure 2023-2025